Social Media
Publicitate
Publicat la 28 august 2013 in Alte stiri

Raport al Securităţii despre interzicerea piesei „Revizorul”, de Gogol

1972 noiembrie – Notă a Inspectoratului de Securitate al Municipiului Bucureşti cu privire la schimbarea conducerii Teatrului „Lucia Sturdza Bulandra“ şi interzicerea spectacolului cu piesa „Revizorul“.

MINISTERUL DE INTERNE               STRICT SECRET

Exemplarul nr. 1

NOTA 0098

Informat tov. prim-secretar Gh. Cioară

Informaţi Dir. I şi măsuri de cunoaştere /ss/ indescifrabil

16.11.72

(Exemplarul II a fost dat Dir. I)

Din datele verificate pe care le deţinem rezultă următoarele discuţii purtate de Lucian Pintilie cu privire la schimbările intervenite în conducerea Teatrului „Lucia Sturdza Bulandra”: Lucian Pintilie îi comunică tovarăşului Stanciu (Marin), de la Direcţia reţelei cinematografice şi difuzării filmelor, următoarele: „Am o hîrtie din partea televiziunii iugoslave, pentru care lucrez acum emisiunea programului 2 în culori, şi ei doresc să cumpere «Reconstituirea» şi am o hîrtie din partea lor şi voiam să v-o înmînez. Vor să-1 vadă întîi şi după aceea să-1 cumpere. Cum să procedez să vă dau această hîrtie?“.

Stanciu îi spune să trimită această hîrtie la ei şi o va da la Direcţia de import-export. Discutînd cu Clody Bertola, Lucian Pintilie este de părere că Liviu Ciulei nu trebuia să rămînă în teatru, „căci se vor obişnui oamenii că-i în teatru, că se poate şi aşa, trebuia să plece, Clody, îţi jur! Mai există şi demnitate pe lumea asta, care face mai mult decît orice. Liviu nu trebuie să facă o retragere ostentativă, numai să plece din teatru şi să nu lucreze în Bucureşti“. Lucian Pintilie crede că toată atitudinea lui Liviu trebuie să aibă un caracter firesc: „Trebuie să meargă să lucreze în provincie, unde va fi primit nemaipomenit“.

LucianPintilie raport al securitatiiPintilie consideră că Liviu Ciulei nu trebuie să rămînă sub conducerea lui (Dem) Loghin, ci trebuie făcut în aşa fel încît peste un an colectivul ăsta să explodeze şi să spună: „De ce ni i-aţi luat pe Ciulei şi pe Pintilie? Aşa trebuie acţionat!“.

D-na Clody îl sfătuieşte pe Pintilie să nu spună acest lucru la nimeni. Acesta o asigură că nu va spune nimic.

Pintilie este de părere că într-un an, dacă ar vrea, ar ajunge director, dacă ar face „un act de trădare de tipul ăsta, care ar conta enorm în ochii lor, şi după aia încă vreo trei-patru porcării, aşa, şi ca să pot face lucrurile astea, dimineaţa un kilogram de rahat să mănînc, adică să mă antrenez, să nu-mi mai fie scîrbă de restul lucrurilor pe care le fac.

Asta înseamnă a mînca rahat, ca, după aia, ceea ce faci să ţi se pară suportabil faţă de…“.

În altă ordine de idei, Lucian Pintilie spune: „Ce-am greşit, ce-am făcut, care-i greşeala?! (Lucian Pintilie se referea la interzicerea piesei „Revizorul“, de Nikolai Gogol, în 30 septembrie 1972. Speculaţiile pe marginea interzicerii acestei piese mergeau de la modul în care înalte personaje din piesă erau întîmpinate cu pîine şi sare – aluzie la vizitele lui Nicolae Ceauşescu în judeţe – sau de la faptul că Toma Caragiu, distribuit într-unul din roluri, ar fi stropit-o cu apă pe soţia premierului Ion Gh. Maurer, aflată în primul rînd al sălii, pînă la conotaţii politice referitoare la relaţiile româno-sovietice. După cum reiese din dialogul interceptat de Securitate, nici măcar regizorul nu era lămurit de ce a fost interzis spectacolul). Adică noi extindem răul şi asupra României socialiste. Nu recunosc aşa ceva, cum o să recunosc o chestiune care-i de închisoare? Că noi am vrut să arătăm că toată omenirea este… şi fără nici un fel de speranţă promisă răului şi răul e o ghilotină care decapitează omenirea. Cum să accept chestia asta?“.

În discuţia cu Lucian Pintilie, actorul Emil Botta, exprimîndu-şi amărăciunea faţă de cele întîmplate, afirmă: „Nu mai ştiu eu în ce lume, în ce ţară, nu ştiu unde sîntem, pe ce planetă. Mi se pare ceva care întrece orice închipuire. Şi perfida metodă de a lăsa pînă la urmă, că doar o ştiau, o aveau în buzunar“.

Lucian Pintilie, discutînd cu Clody Bertola despre interpretarea dată piesei „Revizorul“, afirmă: „Clody dragă, cum îţi imaginezi că toţi oamenii care au venit, Valentin Silvestru, vechi om al regimului, Striman, (Ion) Brad, Măciucă, toţi care au venit, nici unul nu s-a gîndit la o chestie politică, de unde pînă unde s-a născut povestea asta politică? Din lucruri în afara problemei reale!“.

Clody spune că această „chestie politică“ pleacă de la interpretare.

Lucian Pintilie, expunîndu-şi părerea, arată: „Păi, dar asta trebuie contestată, interpretarea. Ce-am spus tot timpul? Nu acceptaţi interpretarea, pentru că atunci este dezastruos. Ce-i aia concepţie despre rău? Ce-i vorba despre rău în general? Nu, e vorba despre un rău precizat în timp. De ce am făcut costumele? Trebuia ajuns la o discuţie“.

ADJ. AL ŞEFULUI SECURITĂŢII

MUNICIPIULUI BUCUREŞTI

Colonel

Caraman Mihai

ŞEFUL SERVICIULUI

Colonel

Biriş Vladimir

Explicaţie poza 2: Toamna anului 1972. La Teatrul Bulandra are loc un eveniment cu ample implicaţii politice: Lucian Pintilie montează piesa „Revizorul“, de Gogol. După numai 3 reprezentaţii, aceasta avea să fie interzisă, la presiunile Ambasadei URSS (Ivan Basov). În imagine: Toma Caragiu, Tamara Buciuceanu-Botez şi Mariana Mihuţ.

 

ziare